Pro és kontra érvek a hajózással kapcsolatban
2014.01.07.Lehet-e hajós munkád nyelvtudás nélkül?
2014.01.13.Röviden megpróbálom leírni hajós tapasztalataimat a kezdetektől a jelen helyzetig, hogy a kezdő és leendő kollégák könnyebben információhoz jussanak a hajózással kapcsolatban.
Hát akkor kezdjünk is hozzá……
Már gyermekkorom óta érdekelt a vendéglátás és már akkor arról álmodoztam, hogy ha minden iskolát elvégzek, akkor én igen is „bejárom a világot”. Tulajdonképpen nem az idei év volt az első szezonom a hajón. 2009- ben a Soproni Kereskedelmi és Vendéglátó Szakképző iskola befejezése után jelentkeztem a Crew Agency munkaerő közvetítő céghez. A cég segítségével jutottam ki folyami hajóra, mint bárfelszolgáló.
2009- ben fél évet töltöttem a Serenity fedélzetén, de a sikeres főiskolai felvételi miatt le kellett szállnom. 2010 és 2011 nyári szünetében azonban ismét itt dolgoztam. 2012- ben egy másik svájci céghez vezetett az utam. A 6 hónapos szakmai illetve menedzserasszisztensi gyakorlatomat már a Swiss Ruby fedélzetén és legénységével együtt kezdtem el.
A folyami hajós vezetőség tekintetében nagy változás nem tapasztalható meg a szárazföldi szállodákhoz képest. A hajón a vezető a szállodaigazgató volt. Alá tartozott a helyettese. Volt egy recepciós és egy éjszakai recepciós is. Külön részleget alkotott az étterem és a bár. Itt volt egy bárfőnök és egy maitre d. Ezután következett a housekeeping részleg vezetője a szobalányokkal. A konyhán pedig a főszakács irányította a szakmai tevékenységet.
Mint a legtöbb folyami luxushajó, ez is 110 méter hosszú. Összesen 40 kabin található rajta, melyek mindegyike két személyes. A hajó szélessége 12 méter. Összesen 88 vendéget képes fogadni a szálloda, melyhez hozzájön még a 25 fős személyzet.
A hajó legalsó szintjén találhatóak a vendégkabinok és a személyzeti kabinok. Mindegyik kabin fel volt szerelve íróasztallal, szekrényekkel, tv- vel és mindegyikhez tartozott saját fürdőszoba, wc. Itt voltunk elszállásolva mi is. Az alsó szinten volt található a mosoda, ahová a személyzet és vendégek egyaránt leadhatták a ruháikat.
Nagyon sok szép helyet bejártam Európában, sok emberrel ismerkedtem meg,melyek közül többel is a mai napig tartom a kapcsolatot.
Összességében nagyon jól éreztem magamat a folyami hajós évek során. Rengeteg új dolgot láttam és tanultam meg, melyek a későbbiekben és szakmai előmenetelésem során csak előnyt jelentettek. Bejártam Európa nagy részét, úgy, hogy ezért még fizetnem se kellett. Azonban azt meg kell jegyeznem, hogy aki vendéglátással szeretne foglalkozni, ő első munkahelyként ne hajót válasszon. Ugyanis minden szép és jó egy hajón, de kellő tapasztalat és kitartás nélkül maximum 1 hétig lehet kibírni. A munka elég kemény és szabadnap nincsen.
Ennek ellenére immár 4 szezont végigcsinálva a fedélzeten, nem bántam meg, hogy akkoriban erre vállalkoztam és folyami hajón kezdtem el dolgozni kezdetben.
Tervem azonban az volt, hogy a főiskola befejezése után,mikor már nem voltam iskolapadhoz kötve,irány a nagyhajó!!!!!
A diploma megszerzése után áprilisban az összes papíromat és referencialeveleimet összegyűjtve megvettem a vonatjegyemet és leutaztam Budapestre. Az utam a Crew Agency közvetítőirodához vezetett. Sok közvetítőről olvastam már korábban, de róluk csak jót tudok mondani. Az évek során mindig felkereshettem őket kérdéseimmel, melyekre készségesen és segítőkészen válaszoltak. Az ottani tartózkodásom alatt és hazajövetelem után is számíthattam rájuk, mindenben segítettek.