„Ahhoz, hogy felfedezzünk egy új kontinenst, készen kell lennünk arra, hogy elveszítsük a part biztonságát.”
Brian Tracy
- Bevezetés
1.1. A felmérésben érintett vállalkozás, vagyis a szolgáltató bemutatása: Crew Agency Korlátolt Felelősségű Társaság
A Crew Agency Kft 1998-ban alakult. Tevékenységét munkaerő kölcsönzés és munkaerő közvetítés képezik. A két területet egy kidolgozott karrier-terv köti össze. Dolgozatomban a munkaerő közvetítéssel kapcsolatos kérdésekre próbálok a későbbiekben választ találni.
1.1.1. Tevékenységek ismertetése
1.1.2. Munkaerő kölcsönzés
A vendéglátásban történt tendencia váltások eredményeként egyre jellemzőbb irányzat az alkalmi munkaerő foglalkoztatása.
Felismerve ezt az irányváltást jött létre a Crew Agency Kft munkaerő kölcsönzéssel foglalkozó részlege. Alkalmi munkavállalás lehetőségét kínálja egyetemista, vagy pályakezdő munkavállalók számára, továbbá azoknak, akik jövedelem kiegészítésként a vendéglátásban látnak lehetőséget.
1.1.3. Munkaerő közvetítés
A munkaerő közvetítéssel foglalkozó részleg küldetése angol és/vagy német nyelvtudással rendelkező vendéglátó-, és szállodaipari személyzet közvetítése első sorban folyami-, és óceánjáró hajókra, ezen felül külföldi éttermekbe.
Az ügynökség feladata, hogy felmérve a munkavállalók képességeit, olyan munkalehetőséget találjon számukra, ahova a szakmai tapasztalatuk, nyelvtudásuk alapján alkalmasak az adott feladatok elvégzésére.
A Crew Agency Kft teljes körű ügyintézést nyújt a jelentkezési procedúrától a kiutazás, vízumok, orvosi papírok, esetleges speciális biztonsági tanfolyamokon keresztül egészen a hazatérésig.
1.1.4. A kiépített karrierterv
Tudván azt, hogy a hajótársaságok nagyon magas elvárásokat támasztanak a munkavállalókkal szemben, – mind szaktudás, nyelvtudás, megelőző munkatapasztalat minősége és időtartama tekintetében – sokszor nem megvalósítható a pályakezdők álláshoz juttatása. Ezt felismerve lett kidolgozva a jelentkezők számára egy komplett karrierterv. Az ügynökség referenciaszerzési lehetőséget biztosít Budapest legnevesebb szállodáiban, majd a kellő szakmai tudás és referencia birtokában – cca 1-2 év – a külföldi hajós munkák is elérhetővé válnak számukra. Így kapcsolódik össze a munkaerő kölcsönzéssel, valamint a munkaerő közvetítéssel foglalkozó két részleg.
1.2. A felmérésben érintett szolgáltatás, vagyis a külföldi hajós munka ismertetése
Külföldi tulajdonban lévő hajótársaságok folyamon, valamint óceánon közlekedő luxushajóin végezhető vendéglátó-, és szálloda ipari munkák. A szerződések minden esetben határozott időre szólnak. A hajókon heti hét munkanap van, osztott műszakokban. Nincsenek szabad napok, csak szabad órák a műszakok között. A napi átlag ledolgozandó órák száma 12-14 óra. Hosszabb időtartamú szerződések esetén (6-9 hónap) lehetőség van 1-2 hét szabadság kivételére. A társaságok mindig biztosítanak lehetőséget a szakmai fejlődésre, karrierépítésre (ingyenes szakmai képzések a fedélzeten). Szállás és ellátás minden esetben díjmentesen áll a munkavállalók rendelkezésére.
1.2.1. Folyami hajók
A Crew Agency Kft partnerei tulajdonában álló hajók Európa szerte: Duna, Rajna, Majna és Elba folyókon közlekednek. A folyami hajózás szezonális, a szezon minden évben márciustól novemberig tart. Tehát egy szezonszerződés 8-9 hónapra szól. Mivel mindig szükség van utánpótlásra, (üresedés betegség miatt, elbocsájtott dolgozó felszabadult pozíciója, felmondott dolgozó felszabadult pozíciója, nyári szabadságolások) ezért a szezon alatt előfordulhatnak rövidebb időtartamú szerződések is. Ezek általában 1-6 hónap közötti időtartamra szólnak. Az elvárások betölteni kívánt pozíciónként különbözőek. Minimum elvárás az alap szintű angol, vagy német nyelvtudás. Az elvárt nyelvtudás szintjét befolyásolja, hogy milyen területen végzendő a munka („guest area” vagy „back ground”) Bizonyos pozíciók betöltését a nyelvtudáson és a megfelelő minőségű és időtartamú szakmai tapasztalat meglétén felül, szakirányú képesítéshez is kötnek.
Folyami hajókon betölthető pozíciók, és a munkakörökhöz tartozó elvárások:
- Kisegítő pozíciók (konyhai kisegítő, mosodai dolgozó) : alap szintű angol, vagy német nyelvtudás, nem szükséges szakirányú képesítés, vagy előzetes szakmai tapasztalat
- Szobalány: alap szintű angol, vagy német nyelvtudás, nem szükséges szakirányú képesítés, szükséges minimum 6 hónap előzetes szakmai tapasztalat
- Konyhai pozíciók (szakács, cukrász, pék): legalább erős alap szintű angol, vagy német nyelvtudás, szakirányú képesítés, minimum 1-2 év előzetes szakmai tapasztalat
- Báros: legalább közép szintű angol, vagy német nyelvtudás, nem feltétlenül szükséges szakirányú képesítés, minimum 1-2 év előzetes szakmai tapasztalat
- Felszolgáló: legalább közép szintű angol, vagy német nyelvtudás, nem feltétlenül szükséges szakirányú képesítés, minimum 2 éves előzetes szakmai tapasztalat
- Éjszakai recepciós/recepciós: magas szintű angol, és/vagy német nyelvtudás, nem feltétlenül szükséges, de előny a szakirányú képesítés, minimum 2 éves szállodában szerzett szakmai tapasztalat szükséges.
- Felsővezetői pozíciók (étteremvezető, szálloda menedzser): kiváló angol és/vagy német nyelvtudás, szakirányú képesítés, többéves, azonos pozícióban szerzett 4-5 csillagos szállodai tapasztalat.
1.2.2. Óceánjáró hajók
A Crew Agency Kft partnerei tulajdonában álló hajók világszerte mindenfelé közlekednek, egész évben, tehát nincsenek szezonok. A szerződések 6 hónapra szólnak és megújíthatók. A hajótársaságok munkavállalókkal szemben támasztott elvárásai általában lényegesen magasabbak. Az elérhető pozíciók tárháza is jóval kisebb. Minden munkakör betöltéséhez szükséges előzetes szakmai tapasztalat, valamint a hajós tapasztalat előny, de sok esetben alapkövetelmény is lehet.
Óceánjáró hajókon betölthető pozíciók, és a pozíciókhoz tartozó elvárások:
- Szobalány: minimum erős alap szintű angol, vagy német nyelvtudás, minimum 6 hónapos, 4-5 csillagos szállodában szerzett előzetes szakmai tapasztalat. Hajós tapasztalat előny
- Szakács: minimum középszintű angol, vagy német nyelvtudás, szakirányú képesítés, minimum 2 éves, 4-5 csillagos szállodában szerzett szakmai tapasztalat, külföldi, vagy hajón szerzett munkatapasztalat előny
- Felszolgáló: minimum erős középszintű angol, vagy német nyelvtudás, nem feltétlenül szükséges szakirányú képesítése, szükséges azonban minimum 2 éves, 4-5 csillagos szállodában szerzett szakmai tapasztalat. Külföldi, vagy hajós tapasztalat előny
- Báros: minimum erős középszintű angol, vagy német nyelvtudás, szakirányú képesítés, minimum 2 éves 4-5 csillagos szállodában szerzett tapasztalat, külföldi, vagy hajós munkatapasztalat előny
1.2.3. Folyami hajók és óceánjáró hajók közti különbségek rövid bemutatása
Az első és egyik legfontosabb a hajók mérete közti különbség, ebből kifolyólag más a személyzet összetétele és mennyisége is. Míg az óceánjárók több ezer fős vendéglétszámmal és az őket kiszolgáló minimum 500 főből álló crew-val (hajós személyzet) közlekednek, addig a folyami hajókon általában 120 fő a vendéglétszám és 50-60 fő a személyzet. Ebből adódóan az óceánjárók személytelenebbek, a folyami hajók légköre sokkal családiasabb. Folyami hajón könnyebb bizonyítani a rátermettséget, a dolgozni akarást, sokkal több figyelem jut a dolgozókra, így valamivel egyszerűbb a szakmai előrejutás is. A munkarend mind a folyami-, mind az óceánjáró hajóknál megegyezik. A szabadidő eltöltése történhet a fedélzeten, kikötéskor szárazföldön, vagy a hajón szervezett ingyenes képzéseken, mely nagyban hozzájárul a későbbi előléptetéshez. A hajók útvonalai szempontjából az óceánjáró hajók több kalandot rejtenek magukban. A bérek színvonala nagyságrendileg azonos.
- A kutatás célja
A Crew Agency Kft munkája során megfigyelte, hogy megközelítőleg változatlan jelentkezőszám mellett, mégis évről évre nehezebb a hajótársaságok igényeinek megfelelő munkaerő biztosítása mind megfelelő nyelvtudás, vagy elvárt szaktudás tekintetében.
Kutatásom célja, hogy felmérjem, milyen tényezők szerint, és hogyan alakult az elmúlt években a külföldi hajós munkavállalás népszerűsége és elérhetősége a magyar munkavállalók körében, valamint megfigyeljem, milyen szolgáltatásbeli módosításokra/fejlődésre lenne szükség, hogy a célcsoport elérése optimalizálódjon.
- A kutatás módszertana
Kutatásom primer kutatás.
A kutatás internetes, ad-hoc jellegű kérdőíves megkérdezésen alapul (CAWI), a problémát kvantitatív módszerekkel kívánom feltárni. A mintavétel nem véletlenszerű, hanem elbírálásos, hiszen a kutatás témáját illetően elengedhetetlen, hogy a megkérdezettek bizonyos kritériumoknak megfeleljenek. Ezek a következők: magyar nemzetiségű, hajós munkatapasztalattal rendelkező, angol, vagy német nyelvtudással bíró munkavállalók. Szűrőként a vállalati adatbázis szolgál.
- A minta bemutatása
A sokaság jelen esetben a magyar munkavállalók közössége.
Célcsoport a már külföldi hajós munkatapasztalattal rendelkező dolgozók összessége. A minta egy 300 fős célcsoport, akik a kutatási terület szempontjából megfelelnek az előzőekben leírt kritériumoknak.
Mintavételi keret: Crew Agency Kft adatbázisa
A kérdőívet kitöltők száma: 300 fő, tehát N=300
A megkérdezettek 21-50 év közötti, angol vagy német nyelvtudással és külföldi hajós munkatapasztalattal rendelkező nők és férfiak. Demográfiai eloszlás tekintetében a kitöltők 33 %-a 21-30 év közötti, 50 %-a 31-40 év közötti, 17 %-a 41-50 év közötti magyar állampolgár.
A kitöltők 47%-a nő, 53%-a férfi:
Életkori megoszlás:
Nembeli megoszlás:
- Kutatási eredmények, online kérdőíves megkérdezés alapján
Rendelkezik Ön idegenforgalmi/vendéglátó ipari szakképesítéssel?
Igen | 130 | 43% |
Nem | 150 | 50% |
Folyamatban lévő képzés | 20 | 7% |
Az eredmények is jól mutatják, hogy a többség szakirányú képesítés hiányában kezdi meg külföldi hajós munkavállalását. A megfelelő szakképesítés hiánya hosszú távon problémát jelenthet a megfelelő utánpótlás biztosítása szempontjából.
Honnan értesült a hajós munkavállalás lehetőségéről?
Ismerőstől | 180 | 60% |
Internetről | 100 | 33% |
Tanulmányok révén | 10 | 3% |
Egyéb: hirdetés | 10 | 3% |
Többnyire személyes ajánlás alapján jut a munkavállalók tudomására a külföldi hajós munkavállalás lehetősége. Második helyen az internetes információszerzés áll. Elenyésző a tanulmányok révén, vagy egyéb módon (pl.: print hirdetés) értesültek száma.
Milyen módon jutott ki hajóra?
Közvetítő ügynökségen keresztül | 240 | 80% |
Közvetlenül a hajótársaság alkalmazott | 10 | 3% |
is-is | 50 | 17% |
Jellemzően, még mindig jelentős a munkaerő közvetítő ügynökség szerepe. Ennek oka többnyire az ügynökség által megfelelően kiépített kapcsolatrendszer a hajótársaságokkal, valamint a teljes körű ügyintézés átvállalása.
Hány szerződést töltött le hajón?
<1 | 0 | 0% |
1 | 80 | 27% |
2-5 | 150 | 50% |
5< | 70 | 23% |
Jól megfigyelhető, hogy jellemzően hosszabb időtartamra terveznek a munkavállalók, ez visszavezethető a megtakarítási célokra, valamint a karrierépítési igényre.
Előfordult, hogy a szerződés lejárta előtt szállt le Ön a hajóról?
Nem | 250 | 83% |
Igen | 50 | 17% |
Az előző kérdésre igennel felelők indoklása, a válaszok:
- Családi gondok, egészségügyi gondok.
- betegség miatt
- Nem feleltek meg a körülmények
- házasságkötés miatt
Sajnos, olykor előfordul, hogy a munkavállaló nem tölti le a szerződés időtartamát, a fent felsorolt indokok, a tapasztalatok alapján átlagosnak mondhatók.
Folyami, vagy óceánjáró hajón dolgozott?
Folyamin | 220 | 73% |
Óceánjárón | 30 | 10% |
Mindkettőn | 50 | 17% |
A többség folyami hajón vállal munkát, ez több szemponttal is indokolható: kevés szakmai tapasztalat, a munka könnyebbsége, kisebb vendéglétszám, családiasabb légkör. Ezeket a szempontokat a következő kérdésre adott válaszok is alátámasztják.
Amennyiben az előző kérdésnél a „Mindkettőn”-t jelölte meg, kérem fejtse ki pár szóban, melyik tetszett jobban! Amennyiben Önt ez a kérdés nem érinti, kérem hagyja ki, és lépjen a következő kérdésre!
A leggyakoribb válaszok:
- Folyami hajó, mert nem annyira gépies.
- Folyami, könnyebb munka, meghittebb légkör.
- Óceán: világlátás, új tapasztalat. Folyam: közelebbi munkaterület, családiasabb hangulat, jobb kereset. Ezek alapján mindkettőben van pozitívum és negatívum is. Talán a folyam jobb 1 fokkal.
- Óceánjáró: világlátás
- Mindenek 2 oldala van, az óceánon keményebben kell dolgozni, szép helyekre lehet eljutni, a folyami nyugodtabb, zártabb a közösség, és nem olyan stresszes a munka.
Milyen idegen nyelvtudással szállt Ön hajóra?
Angol | 220 | 73% |
Német | 50 | 17% |
Mindkettő | 30 | 10% |
A többség angol nyelvtudással rendelkezik, ez alátámasztja az ügynökség tapasztalatait, miszerint jelentős hiány jelentkezett a német nyelvtudású munkavállalók rendelkezésre állásában.
Milyen szintű volt a nyelvtudása az első hajós munkavállalása előtt? – Milyen szintre fejlődött a nyelvtudása a hajón töltött idő alatt?
Általánosságban elmondható, hogy külföldi hajós munkavállalás alkalmával minimum 1 szintet erősödik a munkavállalók nyelvtudása a folyamatos használat miatt. A többség erős társalgási szintet ér el.
A többség azonban angol nyelvtudású, így mindenképp elmondható, hogy a német nyelvű hajók esetében nehezebb a megfelelő munkaerő utánpótlása.
Milyen pozícióban dolgozott legtöbbször hajón?
Konyhai kisegítő / mosodás / szobalány | 100 | 33% |
Konyhai pozícióban (szakács, cukrász, pék) | 50 | 17% |
Báros | 40 | 13% |
Felszolgáló | 50 | 17% |
Recepciós / éjszakai recepciós | 30 | 10% |
Egyéb válaszok alapján (Maitre d’hotel, custodial host, fodrász) | 30 | 10% |
A többség a kisebb felelősségkörrel járó munkaterületeken helyezkedik el. Ez indokolható a csekély szaktudással és munkatapasztalattal, a nyelvtudás szintjével. De még ezekben a pozíciókban is magasabb az átlag kereset, mint belföldön. Ismét alátámasztást nyer a tapasztalat, miszerint hiányállapot lépett fel a megfelelő szakképesítéssel rendelkezők számában.
Volt-e előléptetése a hajós munkavállalása(i) alkalmával?
Igen | 120 | 40% |
Nem | 180 | 60% |
Ha igen, mi volt a legmagasabb betöltött pozíciója?
Leggyakoribb válaszok:
- asst team waitress
- Nappali recepciós
- Maitre d’ / ass Hotel Manager
- housekeeping
- Maitre’d
- Recepciós
- Chef De Partie
- Barkeeper
- sous chef
- bartender
- Konyhafőnök
Az eredmények tükrében elmondható, hogy minimum 2 szerződés letöltése szükséges az előbbre jutáshoz. Jellemzően minimum egy pozíciószintet lépnek feljebb a munkavállalók, a hajón töltött idővel arányosítható a fejlődés mértéke is. Évről-évre magasabb pozíciószint érhető el.
Könnyebb, vagy nehezebb volt hajón helyt állni, mint amire számított?
Könnyebb | 50 | 17% |
Nehezebb | 120 | 40% |
Várakozásomnak megfelelő | 130 | 43% |
A hajókon végzendő munka igen megterhelő, mind fizikai, mind szellemi téren. Sok esetben tapasztalható, hogy a teljes körű tájékoztatás ellenére is az átlagban csak a munkavégzés alkalmával tudatosul a vállalt nehézség: hosszú munkaidő, rendkívüli munkarend, valamint a szeparáltság, a szeretteiktől való hosszú távollét.
Hány évesen kezdett hajózni?
Az átlag életkor hajós munkavállalás kezdetekor 26 év. Megfigyelhető, hogy ebben az időben rendelkeznek a jelentkezők megfelelő szakmai tapasztalattal, de még kellőképp nagy bennük az igény mind a szakmai fejlődés, mind az anyagi gyarapodás iránt, ezzel megalapozva egy sikeres jövőt.
Mikor dolgozott hajón?
1980-1990 között | 0 | 0% |
1990-2000 között | 30 | 10% |
2000 után | 270 | 90% |
Mennyi volt a havi átlagkeresete a hajón? (Euróban)
500 – 800 EUR | 20 | 7% |
801-1000 EUR | 60 | 20% |
1001-1500 EUR | 100 | 33% |
1501-2000 EUR | 110 | 37% |
2000 felett EUR | 10 | 3% |
Általánosságban elmondható, hogy a legnépszerűbb pozíciókban megkereshető nettó havi bér hajókon havi 1000-2000 €. Forintra átszámítva nem kérdés, hogy a jövő megalapozása tekintetében nagyon is kifizetődő az effajta munkavégzés. A következő kérdés eredményei is ezt igazolják.
Rangsorolja az alábbi állításokat azzal kapcsolatban, hogy miért akar/akart hajón dolgozni? Kezdje a legfontosabbal! A: jó kereseti lehetőség, B: utazás lehetősége, C: nyelvi készségek fejlesztése, D: szakmai fejlődés lehetősége, E: Magyarországon nem tudtam elhelyezkedni a szakképzettségemnek megfelelően
A leggyakoribb elsődleges szempont többnyire mindig a magas kereseti lehetőség, ezt követően pedig a magyarországi elhelyezkedés kapcsán felmerülő nehézségek szerepelnek. Egy réteg az utazás lehetősége miatt vonzódik a hajós munkavállaláshoz, de ebben az esetben is fő szempontok közt szerepel a magas kereset.
Legutóbbi hajós munkája kapcsán értékelje a tapasztaltakat az alábbi szempontok szerint: (1: rossz, 5: kiváló)]
Közvetítő ügynökség/hajótársaság munkája (tájékoztatás, ügyintézés)
Fizetés mértéke az elvégzett munkához képest
Crew ellátása (kabin, étkezések)
Megtakarítási lehetőség a szerződés időtartama alatt
közvetítő ügynökség/hajótársaság munkája (tájékoztatás, ügyintézés) | fizetés mértéke az elvégzett munkához képest | crew ellátása (kabin, étkezések) | megtakarítás lehetősége a szerződés ideje alatt | |||||||||||
1 | 10 | 3% | 1 | 10 | 3% | 1 | 0 | 0% | 1 | 0 | 0% | |||
2 | 10 | 3% | 2 | 10 | 3% | 2 | 50 | 17% | 2 | 10 | 3% | |||
3 | 20 | 7% | 3 | 50 | 17% | 3 | 60 | 20% | 3 | 30 | 10% | |||
4 | 130 | 43% | 4 | 150 | 50% | 4 | 90 | 30% | 4 | 90 | 30% | |||
5 | 130 | 43% | 5 | 80 | 27% | 5 | 100 | 33% | 5 | 170 | 57% |
Az eredmények alapján az ügynökség munkája megfelelő színvonalú mind a tájékoztatás, mind pedig az ügyintézés szempontjából, a fizetések kielégítőek az elvégzett munkához képest, a személyzet ellátása megfelelő, a megtakarítás lehetősége kimagasló.
Miért hagyta abba a hajós munkavállalást?
Nem hagytam abba, még mindig hajó dolgozom | 140 | 47% |
Család miatt | 60 | 20% |
Belföldön helyezkedtem el / nyugdíjba mentem | 30 | 10% |
Nem tetszett / nem éreztem jól magam | 20 | 7% |
Betegség miatt | 0 | 0% |
Egyéb (a válaszok: más külföldi munka, jobb munka, lejárt szerződés) | 50 | 17% |
Jól mutatja az eredmény, hogy elsődleges szempont a hajós karrier feladásánál a család, valamint a már kellő szaktudás megszerzését követően a jobb munkalehetőség (kedvezőbb feltételek) megtalálása.
Tervezi, hogy a jövőben hajón vállal munkát?
Igen | 160 | 53% |
Nem | 140 | 47% |
A megkérdezettek túlnyomó része 21-40 év közötti, részben már családdal rendelkező ex-hajós munkavállaló, részben pedig még a megtakarítás lehetőségét szem előtt tartó jelenlegi hajós munkavállaló. Felhívja azonban az ügynökség figyelmét arra, hogy változatlanul nagy erőt fordítson a megfelelő utánpótlás felkutatására, hiszen egy fő átlagosan 2-5 szezont tölt el hajón, ahogy ez a kutatás első felében kiderült.
Melléklet:
Kérdőív
Külföldi hajós munkavállalás népszerűségének és elérhetőségének alakulása a magyar munkavállalók körében
Kutatásom célja, hogy felmérjem, miképp változott az elmúlt években a hajós munkavállalás népszerűsége a magyar dolgozók körében. Kérem, hogy a kérdőívet abban az esetben töltse ki, ha van hajós munkatapasztalata! A kitöltés önkéntes és anonim.
- Az Ön neme: (Kérem, jelölje meg a megfelelő választ!)
- nő
- férfi
- Rendelkezik idegenforgalmi/vendéglátó ipari szakképesítéssel? (Kérem, jelölje meg a megfelelő választ!)
- igen
- nem
- folyamatban lévő képzés
- Honnan értesült a hajós munkavállalás lehetőségéről? (Kérem, jelölje meg a megfelelő választ!)
- ismerős
- internet
- tanulmányok révén
- egyéb: ………………………………….
- Milyen módon jutott ki hajóra? (Kérem, jelölje meg a megfelelő választ!)
- közvetítő ügynökségen keresztül
- közvetlenül a hajótársaság alkalmazott
- is-is
- Hány szerződést töltött le hajón? (Kérem, jelölje meg a megfelelő választ!)
- <1
- 1
- 2-5
- 5<
- Előfordult, hogy a szerződés lejárta előtt szállt le Ön a hajóról? (Kérem, jelölje meg a megfelelő választ!
- nem
- igen
- Amennyiben az Ön válasza igen, kérem, a szabadon hagyott részen indokolja azt! Amennyiben Önt ez a kérdés nem érinti, kérem, lépjen tovább a következőre!
……………………………………………………….
- Folyami, vagy óceánjáró hajón dolgozott? (Kérem, jelölje meg a megfelelő választ!)
- folyami
- óceánjáró
- mindkettő
- Amennyiben folyami-, és óceánjáró hajón egyaránt dolgozott, melyik tetszett jobban? Kérem, röviden indokolja választását, a szabadon hagyott részen! Amennyiben Önt ez a kérdés nem érinti, kérem, lépjen tovább a következőre!
……………………………………………………….
- Milyen idegen nyelvismerettel szállt hajóra? (Kérem, jelölje meg a megfelelő választ!)
- angol
- német
- mindkettő
- Milyen szintű volt nyelvtudása a hajóra szálláskor?Több idegen nyelv ismerete esetén, kérem, hogy a legtöbbet használt nyelvet vegye alapul! 1: alap szint, 3: középszint, 5: anyanyelvi szint (Kérem, hogy jelölje meg a megfelelő választ!)
1 2 3 4 5
- Milyen szintre fejlődött a nyelvtudása a hajón töltött idő alatt? Több idegen nyelv ismerete esetén, kérem, hogy a legtöbbet használt nyelvet vegye alapul! 1: alap szint, 3: középszint, 5: anyanyelvi szint (Kérem, hogy jelölje meg a megfelelő választ!)
1 2 3 4 5
- Milyen pozícióban dolgozott legtöbbször hajón? (Kérem, jelölje meg a megfelelő választ!)
- konyhai kisegítő/mosodás/szobalány
- konyhai pozícióban (szakács, cukrász, pék)
- báros
- felszolgáló
- éjszakai recepciós/recepciós
- egyéb: …………………………………
- Volt-e előléptetése a hajós munkavállalása(i) alkalmával?
- igen
- nem
- Amennyiben az előző kérdésre igennel válaszolt, mi volt a legmagasabb betöltött pozíciója? (Kérem, írja le a szabadon hagyott részre!) Amennyiben Önt ez a kérdés nem érinti, kérem, lépjen tovább a következőre!
……………………………………
- Könnyebb, vagy nehezebb volt hajón helyt állni, mint amire számított? (Kérem, jelölje meg a megfelelő választ!)
- könnyebb
- nehezebb
- várakozásomnak megfelelően
- Hány évesen kezdett hajózni? (Kérem, írja le a szabadon hagyott részre!)
……………………………….
- Mikor dolgozott hajón? (Kérem, jelölje meg a megfelelő választ! Több válasz is megadható!)
- 1980-1990
- 1990-2000
- 2000 után
- Mennyi volt a hajón az átlag keresete/hó? (Kérem, jelölje meg a megfelelő választ!)
- 500 € – 800 €
- 801 € – 1000 €
- 1001 € – 1500 €
- 1501 €-2000 €
- 2000 € felett
- egyéb: ………………
- Rangsorolja az alábbi állításokat 1-5 azzal kapcsolatban, hogy miért akar/akart hajón dolgozni? (1: legfontosabb szempont, 5: legkevésbé fontos szempont.)
- jó kereseti lehetőség __
- utazás lehetősége __
- nyelvi készségek fejlesztése __
- szakmai fejlődés miatt __
- Magyarországon nem tudtam elhelyezkedni a szakmai képzettségemnek megfelelően __
- Legutóbbi hajós munkája kapcsán értékelje a tapasztaltakat az alábbi szempontok szerint: (1: rossz, 5: kiváló) Kérem, jelölje minden sorban a megfelelőt!
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
közvetítő ügynökség munkája (tájékoztatás, ügyintézés) | |||||
fizetés mértéke az elvégzett munkához képest | |||||
crew ellátása (cabin, étkezések) | |||||
megtakarítási lehetőség a szerződés időtartama alatt |
- Miért hagyta abba a hajós munkavállalást? (Kérem, jelölje meg a megfelelő választ!)
- nem hagytam abba, még mindig hajón dolgozom
- család
- belföldön helyezkedtem el/nyugdíjba mentem
- nem tetszett, nem éreztem jól magam
- betegség miatt
- egyéb: ………………………………………………..
- Az Ön jelenlegi életkora: (Kérem, jelölje meg a megfelelő választ!)
- 21-30
- 30-40
- 41-50
- 51<
- Tervezi, hogy a jövőben hajón vállal munkát? (Kérem, jelölje meg a megfelelő választ!)
- igen
- nem
Köszönöm, hogy a kérdőív kitöltésével hozzájárult kutatásom sikeréhez!